tirsdag 31. mai 2011

Tomatsuppe med focaccia

En ettermiddag hadde jeg lyst på noe godt og enkelt, men orket ikke dra på butikken. Da måtte jeg nøye meg med det jeg hadde i skapet, men det var egentlig veldig greit, for suppe er kjempegodt!


Du trenger til 2 posjoner:
- 1 boks tomater
- 1 ts sukker
- 2 sjarlottløk
- urter (basilikum, timian, eller noe annet du liker)
- 1 liten båt hvitløk
- 1 gulrot
- litt paprika
- litt fløte
- Grønnsaksbuljong
- evt. vann.


Slik gjør du:
Varm litt olje i en kasserolle og fres hakket sjarlottløk og hvitløk. Ha over sukkeret og resten av ingrediensene. La koke i ca 15min.
Kjør alt i en blender/kjøkkenmaskin eller med stavmikser.
Gjevn ut suppen med vann til passe konsistens og mengde, ha i ca 1/2 dl fløte og smak til med salt og pepper. Bruker du ferske urter, har du urtene i til slutt. Ellers blir smaken fort litt "besk".

Tips: For å gjøre suppen litt mer spennende, kan du gjerne ha over revet parmesan, mozarellaost, brødkrutonger, chorizopølse eller kanskje en dæsj rømme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar