fredag 13. april 2012

Sprøstekt andebryst med appelsinsaus, potet og spinatpurè og bakt fennikel

Nydelig kombinasjon!
Rosastekt andebryst med knasende svor, spennende potetpure, myk fennikel og syrlig appelsinsaus med innslag av salte oliven. Det er ikke siste gang jeg lager denne retten.


Andebryst er en favoritt i huset og da min far kom på besøk med ikke mindre enn 12 bryst, måtte jeg surfe gjennom diverse kokebøker og nettsider på jakt etter en ny og spennende oppskrift. 
Jeg landet på denne, som er komponert av vinkjenner og kokk Christer Berens.  
Jeg har gjort et par små endringer, men oppskriften er stortsett den samme.

Du trenger:
2 små fennikler skjært i 4-6 båter hver.
Saften av 3 appelsiner (evt. 1,5 dl god appelsinjuice)
Skallet av 1 appelsin
1 ss sukker
1 laubærblad
1 stjerneanis

300g poteter
150g sellerirot
1,5 dl melk
100g spinat (vasket, uten grove stilker)
50g smør

3-4 andebryst renskåret med fettet skåret i ruter.
40g sorte oliven, renset og finhakket. 

Ta fram alle ingrediensene og det utstyret du trenger (kniv, fjøl, jernpanne, ballongvisp, stavmikser og stekespade ). Sett ovnen på 200g.
Gjør alltid klart det du kan på forhånd, så blir det mindre stress og mer kos på kjøkkenet
Begynn med Braisert Fennikel:
Legg fennikelbåtene i en ildfast form og ha over appelsinsaft, skall, sukker, salt, laubærblad og stjerneanis. Dekk med aluminiumsfolie og bak i 25minutter på 200g. 
Nb. Ta vare på fennikelkraften, den skal brukes i sausen senere. 
Må benytte sjansen til å vise fram min fine sitruspresse min far fant på et bruktmaket i Sverige for noen år siden.
Når fennikelene er i ovnen, begynner du på potetpureen:
Kok poteter og sellerirot til de er møre. Om du deler dem i mindre biter, går det fortere.
(Nb. Nå steker du andebrystene)
 Hell av vannet og damp poteter og sellerirot tørre. Kok opp melken og ha i ferdigrenset spinat. La det koke i 30 sekunder før du kjører det sammen med en stavmikser til en glatt blanding.
Knus poteter og selleri med et potetmosjern, eller bruk en ballongvisp. Ha så over melk og spinatblandingen og smøret. Bland godt og smak til med salt og pepper. 

Skjær svoren på Andebrystet i små ruter. Det er enklere om du har kald svor, så gjør det gjerne når du akkurat har tatt anden ut av kjøleskapet. Evt, kan du legge andebrystet i fryseren i noen minutter.
Nb. La brystene bli romtempererte før du steker dem.

NB! vær forsiktig så du ikke skjærer ned i kjøttet.
Varm opp en jernpanne og legg i andebrystene med skinnsiden ned. Du trenger ikke ha i olje eller smør. Stek andebrystene over middels-høy varme med skinnsiden ned i 3 minutter. Snu dem og stek videre i 30 sekunder. Hell fettet fra pannen over i en bolle og spar det til sausen. 
Snu andebrystene tilbakemed skinnsiden opp og sett jernpannen med brystene i oven (200grader) i 5 minutter.
Ta ut andebrystene og la dem hvile i minst 10 minutter.

Sausen lager du slik: 
Kok ut pannen med 1 dl vann og bland med andefettet. 
Sil fennikelkraften og ha den i en liten kaserolle. Reduser (kok) til det er kun halve mengden igjen. Tilsett 3ss av andekraften/fettetog kok det sammen. Ha i finhakkede oliven og smak til med salt og pepper. 

Skjær andebrystene i skiver på skrå, tvers over kjøttfibrene. Legg dem over potetpureen. Legg fennikelbåter ved siden av og ha over sausen.

De salte, gode oliven passet utmerket med sausen

Vintips:
Christer Berens anbefaler en fransk rødvin til denne retten. Gjerne en bordeaux eller en vin fra Rôhnedalen. En vin med mye krydder og bitterhet som renser bort fettet i anden. 
En 4-5 år gammel Bordeaux til rundt 150kr vil være et godt valg. 
Ellers vil en "côtes du rôhne villages" eller "crozes hermitage" fra Röhnedalen passe bra. Fra kr. 130,-

Rosa og perfekt andebryst
Da er det bare til å ønske dere alle en nydelig fin helg! Det er 12 grader og sol i Bergen, helt perfekt midt i april.

6 kommentarer:

  1. Ser utrolig godt ut:)

    Jeg liker bloggen din fordi du har oppskrifter som er litt mer enn hverdagsmat, men samtidig ikke for avansert. Akkurat nok til at jeg strekker meg litt lengre enn det jeg har gjort tidligere.

    Har blandt annet laget kyllingsalaten din. Frisk og god, og dressingen er blitt en fast dressingvariant hos oss. Nydelig!

    Neste på lista mi er Chicken tikka masala. Elsker indisk mat, men har ikke prøvd å lage det selv. Men nå står det på menyen hos oss denne uka. Gleder meg:)

    Gleder meg til flere innlegg fra deg.

    SvarSlett
  2. Hei Randi. Takk for hyggelig kommentar, så hyggelig at du liker bloggen!
    Det virker som vi er like på det punkt at vi liker å prøve nye ting, men ikke for avansert. Jeg er opptatt av at hverdagsmaten skal smake godt. Det er viktig å kose seg også i hverdagen. Jeg liker å lage det meste fra bunnen av og synes det er like spennende å lage bestemors karbonader som en eksotisk rett fra Asia.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Det så utrolig godt ut! Herved pinnet!

    SvarSlett
  4. Hei!
    Dette så godt ut! -Og har tenkt å lage det i kveld, gjøre et ærlig forsøk hvertfall ;-) Men, de hadde ikke stjerneanis i butikken. Kjøpte derfor malt stjerneanis i steden. Går det? Hvor mye skal jeg eventuelt bruke..?

    Spørs om du rekker svare før jeg må gå i gang med kokkeleringen, men kanskje jeg finner ut av det til neste gang hvis det blir vellykket ;-)

    SvarSlett
  5. Hei!

    Så gøy at du vil lage retten :) Om du bruker pulver, ville jeg brukt veldig lite. 1/4ts holder nok i massevis! Prøv deg fram med litt om gangen så finner du nok ut av det!

    Lykke til :)
    Ps. Kjenner jeg ble litt misunnelig på middagen din....

    SvarSlett
  6. denne er fantastisk!! fikk den servert på nyttårsaften. tenkte å prøve meg på den i helga, og er så glad for at du har laget den så idiotsikker. altså lett forståelig for oss som ikke er fabelaktive på matlaging. jeg satser hvertfall på å imponere daten;-)

    Tusen takk!

    SvarSlett