tirsdag 13. mars 2012

Røkt torsk med gulrotstuing og mandelpoteter


Dette er en fantastisk fiskerett som fortjener å komme fram i lyset. Da jeg hadde ukeshandel i forrige uke kom jeg over fersk røkt torsk og endret straks middagsplanene. Jeg fikk vann i munnen og begynnte å drømme om røkt torsk med gulrotstuing, og jeg må si: jeg ble ikke skuffet!


Til 2 posjoner trenger du:
- ca 3-400 g røkt torsk (spør i ferskvaredisken)
- 4-6 poteter (eller så mange dere spiser)
- 4 gulrøtter
- 1/2 liten purre
- 2 ss mel
- 2 ss smør
-ca 2 dl melk
-salt og pepper
- evt. litt muskat

Begynn med å sette potetene på kok i lettsaltet vann.
Skrell gulrøttene og del dem i passe store biter.Vask og rens purre og del dem i tykke skiver. Kok gulrot og purre møre i lettsaltet vann.

I mellomtiden lager du hvit saus til gulrotstuingen: Smelt smør i en kjele. Når smøret er smeltet tar du kjelen av platen og rører inn mel til du får en jevn blanding. Ha i litt melk mens du setter kjelen på platen igjen. Nå rører du godt mens du heller i melken, litt og litt. Dersom du har i all melken med det samme, er det lett å få kulmper. Ha derfor i ca 1/2 dl og rør til alt er jevn over middels-sterk varme. Når røra er jevn, ha i mer melk. Fortsett slik til du har en jevn saus.
La stuingen puttre på svak varme i 5-10 minutter.

Tips: Dersom du synes hvit saus er vanskelig, kan du varme opp melken før du har den i meljevningen, da blir det enklere å få en glatt saus.

Ha i gulrøtter og purre før du smaker til med salt og pepper. Noen liker å ha i litt muskat.
Ha evt i mer melk om stuingen blir for tykk. Den skal være tykkere enn vanlig saus, men ikke grøtete.


Stek fisken i stekepanna på middels varme til den flaker seg. Ca 3-4 minutter på hver side. Begynn med skinnsiden. Ha gjerne over litt pepper.

Nb. Røket fisk kan være veldig salt, så vær forsiktig med saltet!



4 kommentarer:

  1. Når jeg lager slik gulrotstuing bruker jeg først litt ( ca 1/2 parten av den samlede væskemengden )
    kokekraft fra gulerøtten, så melk. Aldri klupmer og bedre smak !
    Ellers så er dette virkelig godt !!!!
    ( Mern jeg koker fisken jeg da )

    SvarSlett
  2. Dette lagde jeg i dag.... YUM!!!!! Går inn i favorittlista mi! :)

    SvarSlett
  3. om gulrotstuing [erte å makkaronistuing]
    uten sukker ingen... hilsen finnmarking

    SvarSlett
  4. Tusen takk for tipset. Så enkelt. Så godt.

    SvarSlett