mandag 28. november 2011

Kylling satay med nudlesalat


Endelig har jeg funnet en god oppskrift på satay! Kylling Satay er nasjonalretten i Indonesia og lages i flere varianter i Asia. Nå finner du retten på mange asiatiske restauranter, men hvorfor ikke lage den selv? Det er faktisk ikke så vanskelig. Denne oppskriften er av Jamie Oliver hvor han skryter av at den lages på 30 minutter. Jeg brukte nok litt mer tid, men når jeg har laget den en 3-4 ganger til, går det nok på under halvtimen. Jeg har endret litt på original oppskriften, det var nemlig litt lite saus for en saus-guri som meg, og 4 lime i denne retten er litt i overkant spør du meg. Oppskriften er til 4 posjoner.


Du trenger:
Kylling satay:
-4 kylling fileter
- 1/2- 1 dl vann
- 3-4 ss hakket frisk koriander (urt, finnes i grønnsakshyllen)
- 1 ts Sambal oelek (chilipaste)
- 4 toppede ss grovt peanøttsmør
- 2 cm fersk ingefær
- 2-3 ss soyasaus
-1 stort fedd hvitløk
- 1 lime
- Salt og pepper

Nudler:
- 1 pk eggnudler (ca 250g)
-100g usaltede cashewnøtter
- 1/2 rødløk
- 1/2 båt hvitløk
- 1 ts Sambal oelek 
- 3-4 ss hakked koriander
- 1-2 soyasaus
- 1 lime
- 1 ts sesamolje
- 1 ts fiskesaus (jeg brukte østers-saus fra en utenlandsk forretning)
- 1 ts flytende honning
- litt ekstra virgin oil
- Salt og pepper

Tilbehør:
- 2 Små hjertesalater


Dette er hva jeg brukte


Gjør klar alle ingredienser og utstyret. Sett stekeovnen på full styrke (250g og varmluft med grill).
Legg 4 trespyd i et fat med vann, så de ikke tar fyr når du steker dem på så høy varme.
Legg koriander, chili, hvitløk, peanøttsmør, ingefær, soyasaus og vann i en blender/ kjøkkenmaskin med knivblader eller bruk en stavmikser.Vask limen og riv av skallet (det grønnet, ikke det hvite) . Skjær limen i 2 og klem ut saften. Jeg bruker en gaffel til å vri inni limen, da får jeg lettere ut saften. Ha både revet skal og saft i blenderen.

Kjør alt sammen i blenderen. Ha evt. i mer vann/ krydder og smak til med salt og pepper.

Sataysausen skal ha en lett, saus-aktig konistens som du kan øse med en sje.

Omtrent slik blir sausen. Jeg hadde enda i litt mer vann, så den ble litt tynnere enn dette.

Legg kyllingfiletene på en fjøl og stikk forsiktig gjennom 4 trespyd. Sjær mellom alle 4 spyd og forsøk å få spydene like store.
 Del sausen i 2 deler. Den ene legger du til side, den andre gnit du kylling spydene inn med.  Dryss over nykvernet salt og litt olje før steking.

klar for stekeovnen

Stek kyllingfiletene midt i ovnen i ca 8-10 minutter. Snu dem hvert 3-4 minutt slik at de blir gjevnt stekt.

I mellomtiden koker du nudler: Kok opp vann og ha i en skål. Legg nudlene i skåla og ha på lokk. La de trekke i det varme vannet i ca 6 minutter.  

Hakk koriander, finhakk rødløk og ha det i en serveringsbolle sammen med soyasaus, østerssaus, sesamolje, lime, chili og honning. Bland sammen.
Grovhakk usaltede cashewnøtter ved å legge dem på fjøla med tørkepapir under og over. Knus nøttene ved å bruke undersiden av en kjele. Rist cashewnøttene i en middels varm panne. La de "steke" på egenhånd, men se til dem ofte og rist litt på stekepannen slik at de ikke blir brennt.


Vask og rens salaten og del den i passe biter. Et tips er å dele den i strimler og woke den i pannen sammen med nudlene, det skal jeg gjøre neste gang.


Server med hjertesalat, limeskiver og resten av satay-sausen

Ta spydene ut av ovnen. Bruk en gaffel og ta bitene fra hverandre for å sjekke at de er gjennomstekt i midten.


Satay-kylling ferdig stekt
Ha salat, nudler, lime og kyllingspyd på et fat. Ha over et par spisesjeer med sataysaus  og server.







4 kommentarer:

  1. Mmmmmm, takk for oppskriften,s er på Jamie på tv men det går for fort til at jeg får emd meg alt:)

    SvarSlett
  2. Bare hyggelig! Vi spiste dette i helgen, utrolig godt. Lime gir retten et løft og den virker ikke så tung som andre retter med peanøttsaus.

    Helt enig, det går litt fort i svingene når Jamie står på kjøkkenet og lager han noe godt, glemmer jeg ofte og notere oppskriften eller lete etter den i ettertid.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Kjempespennende oppskrift - står nå og lager til dressingen til nuddelsalaten, og mangler bare sambal oelek og sesamolje - de får utelates. Er litt usikker på hvordan man går fra å blande ingrediensene i en bolle til en ferdig salat... skal alt varmebehandles, eller woker du nudlene og blander dem med dressingen? Jeg får prøve meg frem, men tar gjerne imot "fasit" slik at jeg kan gjøre det som det skal neste gang

    SvarSlett
  4. Hei! Wok nudler og ha sausen/dressingen. Alt som er under "nudlesalat" i ingredienslista skal i woken. Lykke til :)

    SvarSlett