fredag 24. februar 2012

Oreo Cupcake


Myk og deilig sjokolademuffin og luftig oreokrem er stikkordene for disse herlige cupcakesene. Etter en del tråling av oppskrifter på nettet, samtaler med diverse kake-fans og litt annen forskning, fant jeg det jeg var ute etter. Med inspirasjon fra en annen oppskrift og min egen lille vri, ble disse muffinsene til.


Til 12 Cupcakes trenger du:
- 130g mel
- 60 g kako
- 1 ts bakepulver
- 2 klyper salt
- 100g smør
- 150g sukker
- 50g brunt sukker
- 1 ts vaniljesukker
- 2 egg
- 1,5 dl vaniljeyoghurt
- 50g kokesjokolade
(nb. ingredienser til smørkrem lenger ned på siden)


Slik gjør du:
Mål opp alle ingrediensene slik at du har det klart. Til oppskriften skal du bruke mykt smør, så det bør du ha på kjøkkenet ca 1 time før du begynner. Dersom du har glemt dette, kan du skjære smøret i små terninger eller skiver og la det stå i romtemperatur i 10-15 minutter før du begynner. (Det måtte jeg gjøre selv, se bildet under).


Begynn med cupcakesene. Sikt melet og kakaoen og bland i bakepulver og  vaniljesukker. 

Visp smøret hvitt og luftig ca 2 minutter på høy hastighet før du tilsetter litt og litt av sukkeret. Bland til du får en kremete konsistens, det tar ca 5 minutter.

(Nå smelter du sjokoladen i vannbad.)

Tilsett eggene, ett og ett. Bland godt i mellom. Ha så i vekselvis mel og vaniljejoghurt i et par omganger slik at det får blandet seg godt mellom hver ladning. 

Ha så i smeltet sjokolade før du blander godt igjen. 


Sett store muffinsformer klart på stekebrettet. Jeg bruker et muffinsbrett, da blir muffinsene jevnt stekt og flyter ikke ut. Du får kjempefine, runde muffins. Fyll dem 3/4 fulle, ikke mer, da renner det over. Det kommer litt ann på hvot store muffinsformer du har, men om du har "cakas" sine, trenger du akkurat 12 stk. 


Stek muffinsene på 190g i ca 20 minutter. Avkjøles på rist mens du lager frosting.

12 ferdigstekte muffins. 

Oreo frosting:
- 150 g mykt smør 
- 300g melis
- ca 1/2-1 dl krem (ferdig pisket)
- 1 ts vaniljesukker
2-3 ss knust oreokjeks (kun kjeks, ikke det hvite fyllet)
evt. små oreokjeks til pynt

Slik gjør du:
Kjør mykt smør i kjøkkenmaskinen i 5 minutter slik at det blir hvitt og luftig slik som dette:


Bland i melis, litt og litt på lav hastighet til alt er blandet sammen. Ha i vaniljesukker og kjør på høy hastighet i 5 minutter til du får en luftig smørkrem. Ha i knust oreokjeks og kjør på lav hastighet til alt er blandet. Skrap ned fra sidene og visp en omgang til.

Vend inn ferdig pisket krem og knust oreokjeks på slutten.


Ha smørkremen i en sprøytepose og pynt muffinsene.


12 lekre og myke oreo cupcakes!

Tips: Cupcakene holder seg godt i kjøleskap noen dager, faktisk synes jeg de smakte best når de var en dag gammel. Bare husk å dekk dem til, gjerne ha dem i en tett boks slik at ikke kremen får "kjøleskap-smak".

22 kommentarer:

  1. Var dere ikke flere i forskningsteamet? Resultatet ble meget bra

    SvarSlett
  2. Hvor mye sjokolade?

    SvarSlett
  3. Når det står 1/2 til 1 dl krem, vil det da si ferdigpisket krem eller kremfløte?

    SvarSlett
  4. Okei, tusen takk for svaret! Da blir det nok oreo-cupcakes imorgen ;)

    SvarSlett
  5. Laget den , syk god :)
    Håper det er ok at jeg har lagt ut oppskriften og bildene på bloggen min :) Tatt den på anbefalinger .. ! :)

    SvarSlett
  6. Bruker du cupcakes former eller vanlig muffinsformer?

    SvarSlett
  7. Jeg bruker cupcakes former (type cacas) eller store muffinsformer (euroshopper,24stk eller annen type). Og muffinsbrett.

    SvarSlett
  8. Hei, går det greit å la det hvite fyllet på kjeksene være med?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Det går fint, bare vær obs på at de blir litt søtere. Du får også litt mer klumper, men det er altså ingen fare :)

      Lykke til!

      Slett
  9. Hvorfor krem i glasuren?

    SvarSlett
  10. Jeg har krem i glasuren for å få den mer luftig og ikke så tung.

    SvarSlett
  11. Ok, jeg kommer nok ikke til å ha i krem neste gang jeg lager dette. Du skjønner at det blir nok en neste gang de var nemlig veldig gode:)

    SvarSlett
  12. Hei! De ser syykt gode ut! Men er det 12 stykker fordi jeg gjerne ville lage mere så jeg kan bare doble oppskriften? :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan gjerne doble oppskriften. Muffins kan gjerne fryses, men jeg ville frosset dem uten kremen og lagd den fersk til servering.

      Lykke til :)

      Slett
  13. Kjempegode cupcakes!!
    Ikke siste gangen jeg kommer til å lage disse.

    Takk for en super oppskrift :-D

    SvarSlett
  14. kjempe gode... takk for oppskriften...<3 ;-)

    SvarSlett
  15. Hei!
    Jeg holder på å bake de nå! Men så begynte jeg å lure på når vi skal tilsette det brune sukkeret :S

    SvarSlett
  16. sjukt gode bere følg opskrifta på oreo strøssel pakken dei er bedre til og med ord føraren likte det var ikkje lett og få oppskrifta på her vanskeleg å forstå

    SvarSlett
  17. Hei! etter du har blandet mel og bakepukveret osv, skal det oppi smørblandingen?

    SvarSlett