mandag 19. mars 2012

Focaccia i muffinsformer

Ideen til dette fikk jeg hos Bjørnar som laget slike til Lisabet`s dåp. Veldig greit om du skal ha gjester, da kan du kryddre litt forskjellig på hver "focaccia muffin" slik at alle finner noe de liker.
 


Du trenger:
- 5 dl lunket vann
- 2 ss olivenolje
- 1/2 ss sukker
- 11 dl hvetemel
- 50 g gjær (en pakke fersk eller tørr gjær)
- 1 ts salt
- oliveolje til å ha over brødet (ca 0,5 - 1,5 dl.)
- flaksalt (maldon salt) til å drysse over før steking


Slik gjør du:
Rør sammen lunkent vann, olje, hvetemel, gjær og salt til en tykk "grøtaktig" deig. Dekk bakebollen med plastfilm og sett til heving i ca 30 min. 
Deigen er litt seig. Slik ser den ut før heving.


Del opp deigen og fyll muffinsformene ca 2/3 fulle med focacciadeig.  Dekk til og sett til heving i ca 30 min.


Dryss over flaksalt og god olivenolje. Stikk hull i brødet med fingrene slik at salt og olje fordeler seg ned i brødet. Stek på nederste rille i varm stekeovn 200 ºC i 20-30 min.



Nam nam!Her har jeg brukt masse olivenolje av beste sort. Muffinsformene gjør at brødet blir sprøtt på utsiden og super-saftig inni.

Tips: du kan gjerne tilsette  urter i deigen eller strø over for en litt mer spennende smak. (eks. timian og/eller rosmarin (fersk eller tørket)
evt. kan du stikke små tomater eller steinfrie oliven ned i hullene. Det smaker også godt om du har i grovhakkede soltørkede tomater.

Her har jeg brukt "salatmiks" med gresskarkjerner, pinjekjerner og nøtter. Veldig godt!
Focaccia er nydelig til supper, salater, tapas eller koldtbord.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar