fredag 18. mai 2012

Pavlova med et hint av lime

Søt marengs får følge av vaniljekrem, lime og friske bær. 17 mai i år laget jeg kaken med en liten vri. Litt lime i kremen gjorde den frisk og syrlig. 


Etter en liten plutselig bloggpause er jeg nå sterkere tilbake. De siste ukene reiste jeg og minsten nordover i begravlese og ble noen uker. Det var veldig koselig men da minsten ble syk tilbrakte vi en av ukene på sofan. Ble ikke mye matlaging med en syk baby hengende rundt halsen. Nå er vi kommet vel hjem og kitchen-aiden har fått svingt seg noen runder. Desverre er vi igang med ombygging av gang og snart kjøkken. Vi har derfor revet et stort skap, så deler av kjøkkenutstyret er flyttet ut i garasjen (neeeei!!). Jeg håper allikevel jeg får laget masse godt. Jeg får sende mannen ut i garasjen, han får da bidra litt han og :)
Når kjøkkenet står for tur håper jeg grillen får kjørt seg.

så, over til oppskriften, Du trenger:


Marengskaken:
6 eggehviter (helst tomtempererte)
2 ts hvitvinseddik
1 ts maisenna
4 dl sukker
1 ts vaniljesukker

Kremen:
5 dl vaniljekrem
1 pk fløte (pisket til krem)
1 ss limesaft
1 ss revet limeskall
friske bær etter eget ønske (ca 3-500g)

Slik gjør du:
Slå ovnen på 250 grader, den skal være varm når kaken settes inn, men så senkes til 100g.
Tegn opp en sirkel på 26cm på et bakepapir. Visp eggehvitene til hard skum i en helt ren bolle (gjerne av stål, da er det lettere å få perfekt marengs.)


Ha i eddiken mens du visper. Tilsett sukker, maisennamel og vaniljesukker litt etter litt mens du fortsatt visper. La kjøkkenmaskinen jobbe i ca 5 minutter. Da har du en blank og smidig masse. Det er viktig at marengsmassen er stiv. Du skal kunne snu bollen på hodet uten at innholdet faller ut. Når marengsen er stiv, kan du ha den over på bakepapiret.



Når massen er blank og smidig, har du den over på bakepapiret, innenfor sirkelen. Sett bakeplaten på nederste rille i ovnen. Senk temperaturen og stek kaken i ca 1 time. Marengskaken skal være sprø utenpå og seig inni. Etter ca 60minutter, slår du av ovnen og lar kaken avkjøles i ovnen.


Kaken klar for stekeovnen


Imens lager du kremen og gjør klar bærene. Vaniljekremen piskes lett før du vender forsiktig i ferdigpisket krem. Smak til med limesaft/revet lime. (husk å bare bruke det grønne på limen, det hvite skallet smaker beskt. Vask og rens bærene.





Ha kremen over den avkjølte kaken og bærene på toppen.



Server straks!

1 kommentar:

  1. Å men det så godt ut. En flott blogg du har og så mange gode oppskrifter. herlig. legger meg som følger her ja :)

    SvarSlett