onsdag 1. juni 2011

Hjemmelaget knekkebrød

Hjemmelagede knekkebrød smakte jeg først hos svigermor. Jeg spiste sikkert halve baksten iløpet av helgen vi var på besøk. Her er en oppskrift på knasende gode knekkebrød med masse sunne ingredienser. Knekkebrødene er enkle og lage, supersunne og smaker veldig godt!


Du trenger:
3 dl grovt rugmel
3,5 dl havregryn
1,5dl sesamfrø
2 dl solsikkefrø
0,5dl linfrø
1 dl havrekli
1 ts salt
7dl vann
1 kjøttbuljongterning  (kan erstattes med ytterligere 1 ts salt)
1 ts honning.

Du kan egentlig bruke det meste av korn og melsorter. Jeg bruker ofte å ha i litt hakkede valnøtter, salte gresskarkjærner eller annet godt, det gir en kjempegod smak.

Bland alle ingrediensene for hånd. Jeg bruker å la røren stå og svelle ca 20-30minutter, da er den lettere å jobbe med. Legg bakepapir på 2 stekeplater og fordel røren med en slikkepott. Her er det viktig å få det så gjevnt som mulig, ellers blir noen knekkebrød godt stekt, mens andre seig.

Sett ovnen på 160grader (varmluft) og stek knekkebrødene i ca 1 time og 10min. Slipp ut litt luft/damp innimellom. Når knekkebrødene har stekt halve steketiden, tar du ut brettene og ruter opp knekkebrødene med en pizzaskjærer. Bytt plass på brettene før du setter dem inn den siste halvtimen.

Avkjøl på rist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar