søndag 18. september 2011

Indrefilet av rein med rødvinssaus, mandelpotetmos og rødvinskokt pære


Min kjære far kjører ofte til vårt naboland Finland på handletur. Der selger de vakumpakket og fryste indrefileter av rein som smaker helt himmelsk.


Denne gangen har jeg servert dem med min favorittsaus: rødvinssaus, mandelpotetmos, rødvinskokt pære og rosenkål.


Til 4 trenger du:
2 indrefileter (500-600g)
1 fedd hvitløk
2 kvaster timian
Litt smør

Rødvinssaus:
1sjarlottløk
3ss smør
2-3dl rødvin
2-3dl godkraft
1-2ss rødvinseddik

Rødvinskokt pære:
2ss sukker
2 pærer skrellt og delt i 2
4dl rødvin
10pepperkorn
1 stjerneanis, kanelstang eller En halv vaniljestang.

Ha sukker strødd over panna i et tynt lag og varm til karamell. Ha i rødvin, anis og pepper i gryta og kok opp. Legg plommene i og la koke i 15-20 minutter. Ta ut pærene og la blandingen koke til det halve. Ha i pærene rett før servering og varm dem opp.

Hakk opp sjarlottløk og surr i 1-2 ss smør. Ha over sukker slik at det blir karamellisert.
Ha over kraft og rødvin, samt rødvinseddikk og kok inn til det blir en seig sirup ( ca 30min).
Rør inn kaldt smør og server. Obs! Ikke la koke, da skiller sausen seg. Skulle du være uheldig å gjøre det, skill ut smøret og visp inn nytt.

Stek filetene i en varm panne slik at de er brunet på hver side. Stek dem så ved 200g i ca 10 min. La hvile i 10 min før du serverer.

Kok potetene møre i vann. Damp av og ha i smør, melk og fløte ( litt etter litt), salt og pepper. Rør med en ballongvisp til passe konsistens. Ha evt mer væske.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar