mandag 26. september 2011

Brasserte lammeskanker med tomatisert saus og mandelpotetpure


Lammeskank smakte himmelsk en høstkveld. Det er noe av det møreste og mest smakrike jeg har spist på lenge. Jeg har lett etter lammeskanker tidligere uten hell, men fredag fant jeg det i kjøttdisken på Coop Obs, av merket "Henriettes".



Til 2 posjoner trenger du:
2 lammeskanker ( mine var på ca 500g hver. Det var mye til meg, men mannen spiste min også)
salt og nykvernet sort pepper
1/3 rød chil, finhakket
1 ss frisk rosmarin, finhakket
1/2 ts korianderfrø
1/2 ts tørket oregano
1 ss hvetemel
smør til steking

Bland krydderet og gni inn skankene med det. Rull dem så i hvetemel og stek dem i jerngryta slik at de blir gyldne.
(slå ovnen på 180g)

Sausen
- 3 gulrøtter, i staver
-1 bit sellerirot, i terninger
- 4 sjalottløk, delt i 4 båter
- 1 fedd hvitløk, finhakket
- 2 ss balsamicoeddik
- 1,5 dl hvitvin
- 2 bokser hermetiske tomater (hele)
- salt og nykvernet sort pepper

Ta ut lammeskankene og fres grønnsakene i gryta. Ha i balsamico, tomater og hvitvin og kok opp.
Ha så i lammeskankene og sett gryta i ovnen. Ha på lokk (eller dobbel aluminiumsfolie) og la stå i 1,5 time. Ta så av lokket og la det stå i 30 minutter til.

I mellomtida lager du mandelpotetpure.
Du trenger:
- ca 500 gram mandelpoteter
- 1 fedd hvitløk, finhakket
- ca 1/2 dl kremfløte eller H-melk
- 2 ss smør
- salt og nykvernet pepper

Kok potetene møre i vann. Damp de lett før du har i smør, fløte og hvitløk. Smak til med pepper.
Ha alt på tallerkenet og enjoy!
(Når jeg hadde laget retten, ble det til overs en god del saus. Denne har jeg tatt vare på og skal ha i suppe, pasta eller lasagne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar