tirsdag 12. april 2011

Gulrot cupcake- ubeskrivelig gode!!



Disse cupcakene har jeg funnet oppskrift på i Maison mat og vin. Jeg har laget de utallige ganger siden jeg fant oppskriften i bladet. Hver gang jeg skal lage disse herlighetene, har jeg lett huset rundt etter bladet hvor jeg fant oppskriften og jeg er like redd hver gang for at jeg skal ha mistet den.


Muffin:
200g smør (smeltet)
2,5 dl sukker
2 egg
5dl revet gulrot
3 dl hvetemel
1ts natron
1ts bakepulver
1/2 ts salt
2 ts kanel
1ts kardemomme
1ts malt ingefær
100g grovhakkede valnøtter
100g rosiner (jeg sløyfer disse)

Visp sammen smør og sukker. Visp sammen eggene og bland i gulrøttene. Bland sammen alt det tørre og sikt det i eggeblandingen. Vend i nøtter og rosiner. Fordel deigen i 12 store muffinsformer, evt. 16 små.
Dersom du bruker muffinsbrett, smør formene med nøyrtal olje.

Stek ved 200 g i ca 20 minutter og avkjøl godt før det pyntes med glasur.

Sitronglasur:
200g smør (smeltet og lett avkjølt)
200g kremost naturell
6dl melis
1ss vaniljesukker
Skall av 1 sitron (bruk gjerne økoligiske da disse ikke er sprøytet. Vask sitronen godt og skrubb før du river av skallet)
3 ss ferskpresset sitronsaft

Visp sammen smør, kremost, melis, vaniljesukker og saft til en kremet glasur.

Bruk en sprøytepose og pynt muffinsen med krem. Ikke vær gjerrig! Det er rikelig med krem og denne smaker helt himmelsk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar