tirsdag 9. august 2011

Sushitime


Da jeg bodde i Oslo var jeg til tider hekta på Sushi og spiste den japanske retten minst en gang i uken. Jeg hadde en sushirestaurant som nærmeste nabo og når det kostet meg 85kroner for 6 biter maki og 2 vårruller, var det ikke sjelden jeg labbet ned til Sakana Sushi.
Helt siden den gang, har jeg hatt lyst å lage sushi selv, men etter å ha hørt at en sushi kokk har 7 års utdanning, har jeg sett på oppgaven som umulig. MEN den som intet våger, intet vinner. Derfor har jeg i dag for første gang forsøkt meg på sushi og det med stort hell! Mannen synes faktisk det var fantastisk godt. Faktisk vel så god som sushien du får på restaurant.




Du trenger:
- 250 g sushi ris (jeg kjøpte Blue Dragon på rema 1000)
- salmalaks eller annen fersk fin laks (evt. annen fisk)
- 2ss ris eddik (her også Blue Dragon)
- 2 ss sukker
- wasabipaste (Blue Dragon eller annen)
- syltet ingefær
- soya saus

Sushi ris:250g Blue Dragon Sushi ris
4dl vann
2 ss riseddik
2 ss sukker

Skyll 250g ris til vannet er klart. La risen deretter stå i kaldt vann i 20 minutter. Skyll risen en siste gang før du har det i en gryte med 4 dl vann. Kok opp og la risen koke i 10minutter med lokk til vannet er absorbert. Ta risen av platen og la den kjøles ned.
Bland 2 ss riseddik (jeg har brukt blue dragon) og 2 ss sukker til sukkeret er oppløst og bland i risen.

Skjer fisken i tynne skiver.
Skyll hånden i kaldt vann og legg en spiseskje sushiris i hånden. Klem risen til en liten avlang ball. Ha litt wasabi på risballen og legg en skive laks over. (nb! wasabien er veldig sterk så vær forsiktig)
Å forme risen krever litt trening, men ikke gi opp. Bare klem hardt, så klebes risen tilslutt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar