søndag 25. september 2011

Lapskaus med røkt svineknoke


Lapskaus er en undervurdert rett spør du meg! Iallefall om du lager den på ferske råvarer og ikke gamle rester, retten fortjener bedre.


I dag satt jeg svineknoken på kok før vi gikk en 2timers tur i skog og mark. Og når vi kom hjem hadde jeg en fantastisk god kraft/base og ferdigkokt kjøtt. Så var det bare å kutte grønnsaker og la gryta puttre en halvtime til.


Til en ganske stor posjon (6-7) trenger du:
Røkt svineknoke (min var på 1,2kg)
2 laubærblader
5 einebær
10 pepperkorn
6-7 store poteter
3 store gulrøtter
1 Lien kålrabi
1/2 purreløk
1 bit sellerirot
Pepper og evt salt

Kok svineknoken i ca 1,2 liter vann. Ha i laubærblad og einebær, litt salt (ikke mye, svineknoken er ganske salt) og pepperkorn.
La koke i et par timer til kjønttet løsner fra beina.
Ta svineknoken ut av kjelen og skjær kjøttet i biter.
Kutt grønnsakene i passe store terninger og ha alt i gryta. La alt koke ca 1/2 time til grønnsakene er møre og du har fått en fin konsestens på gryta.

Ps. Dersom lapskausen er "suppete" kan du ha i litt potetmos. Jeg hadde litt potetmos igjen etter gårsdagens middag som jeg hadde i, det gir en god konsistens.

Server med nybakt brød eller flatbrød

3 kommentarer:

  1. Takk for oppskrift, laga den i dag:)
    Har aldri hatt laubærblad i før, ble godt!
    (kålrabien hadde jeg dessverre brukt opp i komlegryta, men økte bare mengden purre og gulrot, funket fint!)

    SvarSlett
  2. Må bare si tusen takk for denne oppskriften. Har brukt den mange ganger nå, og den får meg virkelig til å føle meg flink på kjøkkenet:-) Søndagsmiddagen i dag!

    SvarSlett