tirsdag 6. desember 2011

Julefavoritt: Brune pinner




Du trenger ikke bake 7-slag så lenge du har brune pinner. Jeg baker dem med kakao og ikke kanel som jeg vet noen bruker. Toppet med hakkete mandler og perlesukker blir disse veldig gode å knaske på. Men jeg bør vel kanskje advare deg: De er avhengighets skapende...


Du trenger :
200g mykt smør
200g sukker
1 stort egg
1ss mørk sirup
250 g hvetemel
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
2 strøkne ss kakaopulver

Perlesukker og hakkede mandler til topping



Slik gjør du:
Slå ovnen på 200 g.
Visp smør og sukker hvit med en kjøkkenmaskin eller miksmaster.
Ha i egget og bland godt.
Bland sammen det tørre (resten av ingrediensene) og ha i resten av blandingen. Litt og litt.



Del deigen i 6 deler og rull forsiktig 6 pølser på lengde med langsiden av stekebrettet. Trykk forsiktig ned pølsen til ca 1 cm tykk og strø over hakkete mandler og perlesukker.
(Du trenger ikke være pinlig nøyaktig, for de flyter ut uansett)


Stek 3 og 3 pølser om gangen midt i ovnen på 200 g i 7-8 min. Jeg liker når kakene er litt seige, det ble de etter 7min i min ovn, men du bør prøve deg fram. Da er de såvidt blitt litt gyldne. Blir de brune i kantene, er de for mye stekt.

Når kakene er ferdig stekt, deler du dem i pinner på skrå. Ca 2 cm brede. Avkjøl på rist og oppbevares i en tett kakeboks.


Tips: Lag litt ekstra og gi bort i adventspakke til noen du setter pris på.

1 kommentar:

  1. Er det riktig at det skal være kun 250 g hvetemel?

    SvarSlett