torsdag 31. mai 2012

Saftige skoleboller, solboller eller skolebrød om du vil


Skoleboller eller solboller som jeg kaller det er saftig og gode boller med "smørøye" av vaniljekrem, melis og et dryss kokkos.Perfekt som helgelunsj eller i matpakken på tur. Bollene egner seg godt til frysing, så bak gjerne noen ekstra så du har på lur. 


Jeg bruker samme deigen til alle boller, den er en sikker vinner!

Du trenger:

900-1000g hvetemel25-50 g gjær (jo lengere du hever deigen, jo mindre gjær trenger du)5dl melk. (35grader) Gjerne helmelk1 egg150g smør150g sukker1 ts kardemomme1/4 ts salt, 1-2 dl vaniljekrem


litt sitronsaft og melis til glasur, samt kokkos

Slik gjør du:

Ha melken (ca35g) i en bolle sammen med gjæren. Rør den ut med en ballongvisp. Ha så i resten av ingrediensene untatt smøret, litt og litt og bland i kjøkkenmaskinen på lav hastighet til alt er blandet.
 Da setter du opp hastigheten og lar kjøkkenmaskinen gjøre jobben sin i 5 minutter. 

Nå har du smøret i terninger. Når du har smøret i tilslutt, blir deigen smidig og lett å jobbe med.Når deigen er ferdig, kler du bollen med plast og setter til heving på et lunt sted. Bruker du 25g gjær, må deigen heve ca 1 time og 30 min, bruker du 50g er det nok å la deigen heve i ca 50 min. 

Ferdig hevet deig. Smidig og lett og rulle boller av
Del deigen i 24 biter/ emner. Bruk gjerne vekt så bollene blir like store. Trill bollene og legg dem på et stekebrett. Trykk ned på midten og legg vaniljekrem over. Jeg har en liten spisesje vaniljekrem på hver bolle.

Dekk bollene med plast og la dem etterheve i 30 minutter. Imens setter du ovnen på 220 grader.

Stek bollene ved 220 grader i ca 12 minutter. Avkjøl på rist og vent litt med å ha over melisglasur og kokkos. Ellers vil det smelte og bli veldig klissete.

Jeg bruker sitronsaft når jeg lager melisglasur. Ha et par t-sjeer sitron i en liten skål og ha i melis. Litt og litt. Det er utrolig hvor mye melisen smelter i væsken, så du må ha i ganske mye i forhold til sitronsaft. Prøv deg fram!
Dersom du ikke liker eller ikke tåler sitron, bruker du bare vann. Du kan også blande halvt om halvt om du liker det.
Ha over ca 1 tsje med glasur på bollen. Legg kokkosmassen på et fat og rull oversiden av bollen i kokkos. Anrett på fat og servér.

Tips: Dersom du fryser bollene, fryser du dem uten glasur og kokkos. Ta dem opp av fryseren 30 minutter før servering og varm dem i ovnen ved 200g i 5 minutter. Da smaker de som nybakt!


Da er det bare å kose seg!


1 kommentar:

  1. Jeg regner med at du blandet litt med oppskriftene? Blåbærene høres litt malplasserte ut

    SvarSlett